Een goede infrastructuur en goed onderhouden wegen. Een goed bereik door de aanleg van glasvezel voor heel Gilze en Rijen.
Een goede infrastructuur en goed onderhouden wegen. Een goed bereik door de aanleg van glasvezel voor heel Gilze en Rijen.
Bedragen × € 1.000
Code | Omschrijving | Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
210 | Verkeer en vervoer | L | 2.641 | 4.587 | 2.466 | 3.608 | 2.392 | 2.462 |
B | 141 | 114 | 114 | 114 | 115 | 115 | ||
Totaal lasten | 2.641 | 4.587 | 2.466 | 3.608 | 2.392 | 2.462 | ||
Totaal baten | 141 | 114 | 114 | 114 | 115 | 115 | ||
Saldo | 2.500 | 4.473 | 2.352 | 3.493 | 2.278 | 2.348 |
De belangrijkste verschillen tussen de ramingen in begroting 2017 en begroting 2016 zijn:
Bedragen x € 1.000
Omschrijving | L/B | Bedrag | V/N | |
---|---|---|---|---|
In 2016 hadden we eenmalig extra middelen opgenomen van € 145.000 voor vervanging openbare verlichting. Daarnaast hebben we als gevolg van de lagere omslagrente minder lasten voor de investeringen in openbare verlichting. | L | 218 | V | |
In de notitie 'Financiële doorkijk na 2014' is een besparing opgenomen op onderhoudskosten van 10% in 2017, hiervoor hanteren we een groeimodel. Dit betekent ten opzichte van 2016 een extra besparing voor wegen van € 30.000. | L | 30 | V | |
Op dit programma zijn diverse investeringen vanuit het Investeringsplan Verkeer geraamd. In 2016 bedroeg de raming € 2.171.000. hierbij zijn o.a. de onderstaande projecten in uitvoering c.q. uitgevoerd: In 2017 staat voor een bedrag van € 146.000 aan kapitaallasten geraamd voor investeringen uit het IPV. Dit betreft o.a. de volgende grote projecten: De bovengenoemde investeringen hebben een maatschappelijk nut en worden tot en met 2016 ineens afgeschreven ten laste van de algemene reserve. Met ingang van 2017 moeten nieuwe investeringen geactiveerd en afgeschreven worden. Hierdoor zijn de jaarlasten aanzienlijk lager. | L | 2.025 | V | |
In 2016 werden alle investeringen die gedaan werden in het kader van het vernieuwde Investeringsplan Verkeer (IPV) gedekt vanuit de algemene reserve. Met ingang van 2017 hebben we voor enkele investeringen de kapitaallasten verwerkt in de begroting. Dit zorgt voor een nadeel van € 172.000 in 2017. | L | 172 | N | |
Overige | L | 20 | V | |
Totaal | 2.121 | V |
Resultaat 1: Aanpak diverse fietsverbindingen. | |
Het realiseren van maatregelen ter verbetering van fietsverbindingen. | |
Specifieke activiteiten in 2017: | |
1. | De fietsvoorziening Molenschot-Gilze wordt uitgevoerd. |
2. | Het in 2016 gekozen alternatief voor het opknappen van het fietspad Tilburgsebaan wordt nader uitgewerkt. Op basis van de uitwerking zal een planning worden opgesteld voor de uitvoering. |
3. | De fietsvoorziening Gilze - Riel wordt in nauw overleg met de gemeente Goirle verder voorbereid en uitgewerkt. |
Resultaat 2: verbeteren doorstroming en verkeersveiligheid | |
Het realiseren van maatregelen ter verbetering van de doorstroming en de verkeersveiligheid. | |
Specifieke activiteiten in 2017: | |
1. | De bochten in de Mary Zeldenrustlaan zullen worden aangepast om de doorstroming en de verkeersveiligheid te verbeteren. |
2. | In nauw overleg met de betrokken partijen zal het plan voor het Raadhuisplein verder worden uitgewerkt. |
3. | De aanpassingen van het kruispunt Constance Gerlingsstraat - Spoorlaan Noord worden verder geconcretiseerd. |
Resultaat 3: aanleg glasvezel | |
Het begeleiden van de aanleg van het glasvezelnet. | |
Specifieke activiteiten in 2017: | |
1. | Voor dit resultaat zijn geen specifieke activiteiten in 2017. |
Resultaat 4: verduurzamen van de openbare verlichting | |
Door het vervangen van conventionele verlichting door LED verlichting worden kosten voor elektriciteit uitgespaard en wordt een duurzame toepassing gerealiseerd. | |
Specifieke activiteiten in 2017: | |
1. | Het uitvoeren van het vervangingsplan Openbare Verlichting (LED). |
Resultaat 5: verkeersveiligheid scholen | |
Het verbeteren van de verkeersveiligheid bij scholen. | |
Specifieke activiteiten in 2017: | |
1. | Voor dit resultaat zijn geen specifieke activiteiten in 2017. |
Resultaat 6: verbreding N282 | |
In nauw overleg met de Provincie en de gemeente Tilburg verbreden van de N282. | |
Specifieke activiteiten in 2017: | |
1. | Voor dit resultaat zijn geen specifieke activiteiten in 2017. |
Resultaat 7: Koppeling doelgroepenvervoer | |
In regionaal verband ontwikkelen van model voor efficiënt doelgroepenvervoer (vervoer regiotaxi, leerlingenvervoer, Awbz vervoer en Wmo vervoer). | |
Specifieke activiteiten in 2017: | |
1. | Aanbesteding voor het doelgroepenvervoer (starten met regiotaxi). |
Een goede en veilige infrastructuur is van groot belang voor onze bewoners, bedrijven en recreanten. Problemen met betrekking tot verkeersveiligheid en overlast van verkeer worden in overleg met de betrokken bewoners en bedrijven opgepakt. Goede samenwerking tussen bewoners en gemeente is bij dit onderwerp essentieel.
Met betrekking tot de hoofdwegenstructuur en het openbaar vervoer is regionale samenwerking essentieel. Wij spelen een actieve rol in de regio met als doel de bereikbaarheid en de veiligheid van onze regio te verbeteren.
12 | Ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig | ||||
---|---|---|---|---|---|
Eenheid | % | ||||
Bron | VeiligheidNL | ||||
Realisatie 2012 | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 |
9 | |||||
Beoogde maatschappelijke effecten | |||||
De gemeente Gilze en Rijen streeft naar 'nul verkeersdoden' samen met de Brabantse partners. Elk ongeval is er een teveel. Door wegen duurzaam veilig in te richten beperken we de kans op een ongeval en verkleinen we de kans dat daarbij letsel ontstaat. Bescherming van kwetsbare verkeersdeelnemers zoals voetgangers en fietsers, specifieke doelgroepen zoals ouderen en jongeren hebben daarbij extra aandacht nodig. In de gemeente zijn geen 'black spots'. We treffen maatregelen op lokaties waar relatief veel ongevallen plaatsvinden en waar we veel klachten over krijgen. Door deze inzet willen we het aantal ziekenhuisopnames na een verkeersongeval met een motorvoertuig beperken tot minder dan 9% (tot bij voorkeur 0%). Lege cellen: indicator niet gemeten in dat jaar |
13 | Overige vervoersongevallen met een gewonde fietser | ||||
---|---|---|---|---|---|
Eenheid | % | ||||
Bron | VeiligheidNL | ||||
Realisatie 2012 | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 |
15 | |||||
Beoogde maatschappelijke effecten | |||||
De gemeente Gilze en Rijen streeft naar 'nul verkeersdoden' samen met de Brabantse partners. Elk ongeval is er een teveel. Door wegen duurzaam veilig in te richten beperken we de kans op een ongeval en verkleinen we de kans dat daarbij letsel ontstaat. Bescherming van kwetsbare verkeersdeelnemers zoals voetgangers en fietsers, specifieke doelgroepen zoals ouderen en jongeren hebben daarbij extra aandacht nodig. In de gemeente zijn geen 'black spots'. We treffen maatregelen op locaties waar relatief veel ongevallen plaatsvinden en waar we veel klachten over krijgen. Door deze inzet willen we het aantal ongevallen met gewonde fietsers beperken tot minder dan 15% (tot bij voorkeur 0%). Lege cellen: indicator niet gemeten in dat jaar |