Jeugdigen in Gilze en Rijen kunnen zich ontwikkelen tot participerende burgers. De gemeente schept de voorwaarden voor persoonlijke groei in een veilige omgeving.
Jeugdigen in Gilze en Rijen kunnen zich ontwikkelen tot participerende burgers. De gemeente schept de voorwaarden voor persoonlijke groei in een veilige omgeving.
Bedragen × € 1.000
Code | Omschrijving | Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
420 | Onderwijshuisvesting | L | 1.250 | 1.858 | 1.004 | 983 | 897 | 860 |
B | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | ||
430 | Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | L | 1.404 | 816 | 842 | 858 | 873 | 888 |
B | 399 | 370 | 370 | 371 | 371 | 371 | ||
Totaal lasten | 2.654 | 2.674 | 1.846 | 1.840 | 1.770 | 1.748 | ||
Totaal baten | 408 | 378 | 379 | 379 | 379 | 380 | ||
Saldo | 2.246 | 2.296 | 1.467 | 1.461 | 1.391 | 1.369 |
De belangrijkste verschillen tussen de ramingen in begroting 2017 en begroting 2016 zijn:
Bedragen x € 1.000
Omschrijving | L/B | Bedrag | V/N | |
---|---|---|---|---|
1. | De kapitaallasten onderwijshuisvesting zijn in 2016 hoger dan in 2017. De lagere omslagrente zorgt voor een voordeel van € 469.000. Daarnaast zijn ook de afschrijvingskosten lager. De lasten dekken wij uit de bestemmingsreserve onderwijs. | L | 790 | V |
2. | Overige. | L | 38 | V |
Totaal | 829 | V |
Resultaat 1: Nieuwbouw/renovatie schoolgebouwen. | |
We realiseren de nieuwbouw en renovatie van de schoolgebouwen volgens hedendaagse eisen (bouwtechnisch, onderwijskundig, gezondheidskundig en milieutechnisch). | |
Specifieke activiteiten in 2017: | |
1. | Start nieuwbouw De Wildschut inclusief een openbaar schoolspeelterrein. |
2. | Toekomstvisie opstellen voor de Burgemeester van Mierloschool in overleg met Stichting Nuwelijn. |
3. | Mogelijke uitbreiding Prinsenbosschool. |
Resultaat 1: Harmoniseren van het peuterspeelzaalwerk en de kinderopvang. | |
Per 1-1-2018 gaat er een nieuwe wet in die het peuterspeelzaalwerk en de kinderopvang verder harmoniseert. In 2016 en 2017 stellen we in overleg met de drie peuterspeelzaal-organisaties in onze gemeente beleid op hoe we dit aanpakken. | |
Specifieke activiteiten in 2017: | |
1. | Opstellen van beleid om te komen tot harmonisatie peuterspeelzaalwerk en kinderopvang per 1-1-2018. |
Resultaat 2: Ondersteuning brede school activiteiten. | |
Het beleid voor de Brede school is vastgesteld in 2011. Doel is het maximaal laten aansluiten van activiteiten zodat kinderen zich breed kunnen ontwikkelen. | |
Specifieke activiteiten in 2017: | |
1. | Evalueren Brede school beleid en nieuw beleid opstellen dat in samenhang is met het vernieuwde subsidiebeleid. |
Resultaat 3: Leerlingenvervoer is op een gekantelde manier uitgevoerd. | |
In 2016 is een pilot uitgevoerd op het kantelen van het leerlingenvervoer. In de pilot zijn gesprekken gevoerd met ouders en jeugd om te verkennen welke mogelijkheden er zijn op (op termijn) zo zelfstandig mogelijk te reizen. De eerste resultaten zijn zeer positief. Begin 2017 bezien we of de resultaten van deze pilot om nieuwe richtlijnen vraagt. | |
Specifieke activiteiten in 2017: | |
1. | Aanpassen van richtlijnen en werkwijze als de uitkomst van de pilot daartoe aanleiding geeft. |
Voor het onderwijs hebben wij de verantwoordelijkheid op de terreinen leerplicht, onderwijshuisvesting, onderwijsachterstandenbeleid, zorg om de school en de lokale educatieve agenda. Met de invoering van passend onderwijs (1 augustus 2014) is het de bedoeling dat meer kinderen naar het regulier onderwijs gaan. Grote verantwoordelijkheden komen bij de samenwerkingsverbanden van het onderwijs te liggen. Zij moeten er voor zorgen dat ieder kind geplaatst kan worden. Hierdoor moet het aantal thuiszitters afnemen.
De problematiek van voortijdig schoolverlaten hebben we aardig onder controle in onze gemeente. Door een consequente registratie van schoolverzuim sporen we voortijdig schoolverlaters relatief snel op.
- Integraal Huisvestingsplan onderwijs 2010-2020 (februari 2010);
- Nota onderwijsachterstandenbeleid (najaar 2011);
- Verordening ruimte- en inrichtingseisen peuterspeelzalen gemeente Gilze en Rijen (november 2010);
- Nota gezondheidsbeleid regio Midden-Brabant, 2014-2015 (oktober 2013);
- Notitie Brede School (najaar 2011);
- Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Gilze en Rijen (2011);
- Beleidsnotitie Sportstimulering Gilze en Rijen (september 2011);
- Beleidsnota speelruimte Gilze en Rijen “wie gaat er mee buiten spelen” (september 2011).
- Beleidskader Sociaal Domein “Samen doen we het beter” (2014).
17 | Absoluut verzuim | ||||
---|---|---|---|---|---|
Eenheid | Aantal per 1.000 leerlingen | ||||
Bron | DUO | ||||
Realisatie 2012 | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 |
3 | |||||
Beoogde maatschappelijke effecten | |||||
Er is sprake van absoluut verzuim als een leerplichtige jongere niet in een school staat ingeschreven. Volgens de Leerplichtwet zijn gemeenten verplicht om te controleren of alle inwoners die onder de Leerplichtwet vallen in een school staan ingeschreven. Dit controleren we ook. Het streven is dat iedereen die onder de Leerplichtwet valt ook ingeschreven staat bij een onderwijsinstelling. Lege cellen: indicator niet gemeten in dat jaar |
18 | Relatief verzuim | ||||
---|---|---|---|---|---|
Eenheid | Aantal per 1.000 leerlingen | ||||
Bron | DUO | ||||
Realisatie 2012 | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 |
51 | |||||
Beoogde maatschappelijke effecten | |||||
Er is sprake van relatief verzuim als een leerplichtige jongere wel in een school staat ingeschreven, maar zonder geldige reden les- of praktijktijd verzuimt. Relatief verzuim is de officiële benaming in de Leerplichtwet voor spijbelen. De school zelf blijft verantwoordelijk voor de behandeling van het korter durende relatief verzuim. Het streven is om het aantal leerlingen die relatief verzuimt zo laag mogelijk te houden. Lege cellen: indicator niet gemeten in dat jaar |
19 | Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Eenheid | % deelnemers aan het VO en MBO | ||||
Bron | DUO | ||||
Realisatie 2012 | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Begroot 2016 | Begroot 2017 |
2 | |||||
Beoogde maatschappelijke effecten | |||||
Ons beleid is erop gericht om te voorkomen dat jongeren zonder startkwalificatie de school verlaat. Lege cellen: indicator niet gemeten in dat jaar |